יום שלישי, 8 במאי 2012

סימי וניזירוס שבדודקנס

שוב בים. מזג אויר נפלא, רוח של 15 קשרים בזוית הנכונה ואין גלים. שטים ב 6.5 קשרים עם הטיה לא הסטרית. מושלם! אנחנו בין האי ניזירוס לאסטיפליה. עוד ארבע שעות מגיעים.
ממרמריס חצינו לאי סימי (לא רחוק מרודוס). כפר יפה ושונה מהכפרים היוונים הלבנים כחולים בארכיטקטורה שלו ובציבעוניות. הכפר סביב הנמל נוסד ע"י הוונציאנים וההשפעה מאוד ניכרת. מבנים איטלקיים בשלל צבעים סביב מפרץ צר יחסית והרים שמקיפים. אנחנו עוגנים ללילה אחד. את האי כבר מכירים הייטב משלשה ביקורים קודמים, הראשון לפני 15 שנים עם גילי ושי אז שהינו על האי שבוע.
בסיבוב בכפר עם רוני, מגלה פנסיון יפהפה מבנים קטנים תואמי הבניה המקורית חדרים מקסימים חלקם עם מרפסות לנוף מהמם.
מריה בעלת המקום מקדמת את פנינו במאור פנים, מזמינה לקפה ועוגות אופיניות לאי וגם מאפשרת הצצה לדירות הקטנות. מריה חייתה כ 30 שנה באוסטרליה, כמו יוונים רבים מהאיים שבשנות החמישים הגרו כדי לחפש פרנסה, וחלקם שבו לאיים בהם נולדו. אנחנו מזמינות את אודי ותומר להצטרף, ורוני מפעילה לחץ פיזי מתון, כדי לשכנע את אודי שמגיע לנו לילה פינוק מחוץ לסירה.
החדרים ממש זולים בעונה הזו, אבל אודי עדיין תחת הטראומה של ההוצאות במרמריס, ואנחנו מחליטים על הידוק חגורות לזמן מה.
בכל מיקרה למתענינים למקום קוראים "Opera house", כדאי וגם זול להגיע מחוץ לעונה, להמנע מיולי אוגוסט, אז הכל עולה כפליים, צפוף וחם.
אנחנו חשבנו שזה מקום מושלם לסבתא וגילי לבלות שבוע של ציור מול הנוף המדהים.

בסימי פגשנו זוג ישראלים מבוגרים ששנים רבות משייטים בים התיכון. שיחות חשובות על מנוע (האיש מבין מאוד) ועל שייט בכלל. קובעים למחרת בבוקר להמשיך לניזירוס ולהמשיך בשיעור על מנוע ופרופלור וצרות אחרות.
רמי בדיון מעמיק בנושא גודל פרופלור, מנוע ומהירות
הוא טוען שהגודל כן קובע.
אנחנו שוקלים אם להגדיל פרופלור
ניזירוס, גם הוא אי מוכר ואהוב, וגם בו בילינו שבוע לפני חמש עשרה שנים עם שי וגילי. אז גרנו בחדר קטנטן, שרותים מקלחת ומטבחון בחצר פנימית משותפת למשפחה אצלה גרנו. אחת מבנות המשפחה, ילדה בשם מרגריטה, בת גיל של גילי, והילדים שיחקו יחד והחליפו צעצועים. האי ידוע בבית בשם "האי של מרגריטה" בשל הקריאות הרמות של אדריאנה, אמא של מרגריטה "Margarita, hella Margarita" בנגינה יוונית קלאסית. הכפר בו עוגנים קטנטן, נמל קטן שגדל ברבות השנים, וסביבו שורת טברנות וחנויות.
סירת דייגים בנמל של Pali
זריחה במעגן
כך מתעוררים על אסתר
הפעם החלטתי לחפש את המשפחה וזה לא היה ממש קשה. אדריאנה בעל מכולת קטנה, אחותה יוליה בעלת חנות לממכר משקאות. כולם יושבים זה לצד זה בפתח החנויות. בתוך השורה המרשימה יושבות מרגריטה כפול שלוש: הילדה מפני 15 שנים היום בת 20 (אוטוטו מתחתנת), הסבתא שלה ובת הדודה, יפיפיה בת חמש עשרה הבת של יוליה. כשהסברתי מי אני השימחה היתה רבה. ניראה כמו הארוע המרגש של היום על המזח של Pali, שמאוד מנומנם בעונה הזו. אפילו זכיתי בביקור באותו בית וחצר ששופצו במהלך השנים. אותו מטבח בכניסה נפרדת מהחצר כמו אז.
בניזירוס ארבעה כפרים קטנים והר געש אחד מדהים ביופיו שעדיין מעלה אדי גופרית חמים ומסריחים. בפעמיים הקודמות עלינו לראש ההר, המצוק שמקיף את הלוע, באוטובוס ומשם ירדנו ברגל ללוע ובסופו של מסלול בן 12 ק"מ הגענו לכפר הראשי Mandraki .
הר הגעש ובמרכז הלוע

בניזירוס תמונות נבחרות:

פרחי גופרית בלוע המעשן

הכן ביתך לאביב סטייל יווני

בפעם הראשונה באותו ביקור לפני 15 שנה ובפעם השניה עם הצחורים (המשפחה של טליה, אחותי  הצעירה) לפני שנתיים. המסלול מקסים ומומלץ מאוד. הפעם החלטנו לגוון. שכרנו שני טוסטוסים וקרענו את האי.
האופנוענים...

אתמול היינו בשעה הנכונה בה מגיע הדייג עם תנובת הלילה. קנינו שתי טוניות (טונות קטנות כ"א כקילו) וסעדנו ארוחת מלכים של דג על הגריל (החדש כמובן), סלט יווני ורצינה (היין המקומי).
שני לילות בניזירוס, והבוקר לפני יציאה תפסנו שיחה עם זוג איטלקים מהסירה הסמוכה. הוא שייט ותיק ומנוסה והאיטלקים, כמו איטלקים, חמים נחמדים ושמחים לנדב אינפורמציה. שמענו מהם פרטים חשובים על קרואטיה וגם על ונציה והחוף המזרחי של איטליה. ממש פתחו לנו את התאבון. התוכנית שלנו מתחילה לקבל צורה קצת יותר ברורה.
עןד שלוש שעות באסטיפליה, מקווה שיהייה אינטרנט ואוכל להעלות שת שני הפוסטים האחרונים.